Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Mediation services

Jaarverslag 2018 van de federale Ombudsman: “Digitalisering moet er meer zijn voor de burger

De online diensten van de federale overheid maken het leven van de burgers soms erg lastig. Tot die vaststelling komt de federale Ombudsman in zijn jaarverslag 2018 dat 21 mei 2019 openbaar werd gemaakt. Voor de federale Ombudsman betekent digitalisering niet altijd een betere dienstverlening. “De burgers staan niet centraal, ze zijn vaak het eerste slachtoffer van bugs en informaticaproblemen.”

Lees verder - 21/05/2019 05:35

Burgerforum “Make My Administration” : burgers vragen een empathische overheid die niemand uitsluit

Tijdens “Make My Administration”, een burgerforum dat de federale Ombudsman organiseerde, formuleerden een vijftigtal burgers aanbevelingen over de overheid van de toekomst. Ze vragen een empathische administratie die niemand uitsluit. Ze overhandigden op 3 oktober hun aanbevelingen aan politici en topambtenaren.

Lees verder - 03/10/2018 10:27

Burgerforum “Make My Administration”: overhandiging eindrapport

Beste journalist, 

De federale Ombudsman organiseerde op 22 en 23 september 2018 een burgerforum in de Senaat: “Make My Administration”. Een vijftigtal mensen dacht twee dagen lang intensief na over de overheid van de toekomst. Op woensdag 3 oktober overhandigen ze hun aanbevelingen officieel aan politici en topambtenaren.

Lees verder - 28/09/2018 12:11

Vier onafhankelijke instellingen vragen evaluatie van uitwijzingsmaatregelen die kinderen niet opsluiten

Vier onafhankelijke instellingen, de federale Ombudsman, Myria, de kinderrechtencommissaris en de “Délégué général aux droits de l’enfant”, vragen samen een dringende en grondige evaluatie van de maatregelen om gezinnen met kinderen uit te wijzen zonder hen op te sluiten.  Zij doen dat naar aanleiding van hun bezoek aan de gezinsunits in het gesloten centrum 127bis.

Lees verder - 06/09/2018 13:21

De federale Ombudsman voert onderzoek naar de invorderingsstrategie van de FOD Financiën

Hoe haalt de fiscus zijn geld terug als de burger niet betaalt?

De federale Ombudsman opende een onderzoek naar de manier waarop de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering van de FOD Financiën fiscale schulden terugvordert. Uit de analyse van meer dan 200 klachten per jaar, blijkt dat er een aantal terugkerende problemen zijn die dieper onderzocht moeten worden. Het onderzoeksverslag zal eind dit jaar aan het parlement overhandigd worden.

Lees verder - 19/07/2018 10:41

Uitnodiging pers – 23 april: de federale Ombudsman stelt zijn jaarverslag voor

De federale ombudsmannen, Catherine De Bruecker en Guido Herman, stellen op maandag 23 april 2018 om 13u30 hun jaarverslag voor. 

Lees verder - 10/04/2018 09:38

Het netwerk van ombudsmannen lanceert een nieuwe website: www.ombudsman.be

Een probleem met een overheidsdienst, een bank, een verzekeraar, een telecomoperator, een energieleverancier, een overheidsbedrijf… ? De website www.ombudsman.be biedt een oplossing. Via die nieuwe site van het netwerk van ombudsmannen wordt het nu makkelijker om een klacht in te dienen bij de juiste ombudsman.

Lees verder - 18/12/2017 10:31

Belgische en Nederlandse ombudsmannen vragen samen snelle oplossing voor pensioen van grensarbeiders

Heel wat grensarbeiders riskeren een aantal jaren zonder pensioen of uitkering omdat de Belgische en Nederlandse regering niet voldoende voorzienig waren. Daarop wezen de Belgische federale Ombudsman, zijn collega van Pensioenen en de Nationale Ombudsman uit Nederland. Ze vragen nu snel actie.  

Deze vrijdag 29 september om 10u30 trokken de federale Ombudsman, zijn collega van Pensioenen en zijn Nederlandse evenknie in de commissie Sociale Zaken van het Beneluxparlement samen aan de alarmbel van de respectievelijke parlementen en regeringen.

Lees verder - 29/09/2017 12:02